Önvezetés

Őszinte beszélgetés az önvezetésről egy magyar Startup munkatársaival

2018. szeptember 08. - Magyar Péter 87

Már régóta hangoztatom, hogy az önvezetésben az első lépések megtétele után érdemes a legkönnyebb és egyben legingerszegényebb környezetre koncentrálni, az autópályára! Egy magyar startup vállalat az AImotive pontosan ezzel próbálkozik. Egy rövid videót már készített velük a Totalcar amiben néhány mondatban elmondták, hogy mivel foglalkozik a cég. Most viszont egy több, mint egy órás beszélgetésben lehetünk fültanúi annak a rengeteg tapasztalatnak, ami a cégnél felhalmozódott.

hero-video-cover.jpg

Tudod mikor lesz működő önvezetés?

Totalcar, Égéstér 306. epizód

Aki nem akarja végighallgatni a teljes beszélgetést annak összefoglalom a lényeget.

A szakértők, Rudán János és Geyer Zsolt mindketten elhivatottak az autonóm közlekedés iránt. Zsolt a safety driverek vezetője, akik azzal foglalkoznak, hogy közúti teszteket hajtanak végre egy prototípussal. János pedig a járműirányítási szoftverfejlesztő csapat vezetője, ők a kollégáival magáért a programkódokért és az automatizált tesztekért felelősek. Velük beszélget a Totalcar tévéműsoraiból ismert Winkler Róbert és Bazsó Gábor. Mint az többször elhangzik a műsorban, ők kifejezetten autópályára alkalmas önvezető rendszert (highway autopilot) fejlesztenek, ami a kocsiban elhelyezett kamerák képét feldolgozva ad utasítást az autónak, hogy gyorsítson, lassítson vagy kanyarodjon. Nem foglalkoznak a ma legdivatosabb de valójában egyre több szakmabeli által zsákutcának minősített 3-as szintű önvezetéssel. Inkább a 4. szintre lőnek, aminek az a sajátossága, hogy az adott szakaszon felmerülő valamennyi szituációt képes megoldani de földrajzilag határolt működési területen. Amikor kiválasztja a felhasználó az úti célt, a jármű azonnal el tudja dönteni, hogy el tud-e odáig vezetni vagy sem.

Két iskola

A műsor vendégei szerint az önvezetésnek két nagy irányzata van. Az egyik amit a Google és a Uber követ, amikor az önvezetést, mint szolgáltatást árulják a felhasználóknak. Ők az 5-ös szintre lőnek. Olyan járműveket kívánnak létrehozni ami mindig, bármely időjárási vagy közlekedési szituációban képes önállóan dönteni, nincs szükség egyáltalán emberi beavatkozásra. A személyszállításból, a legnagyobb költségelemet, a söfőrt lehet ezzel megspórolni és ki lehet iktatni az emberi hibát is. Az Uber terepe tehát a város, ahol szó szerit bármi megtörténhet. Sem a járművek, sem az emberek nincsenek elhatárolva egymástól, kutyák, macskák kerülhetnek elő a semmiből és az autónak tudnia kell reagálni mindenre. A városi személyszállítási piac szereplőinek erre a rendkívül bonyolult feladatra kell szoftvert fejleszteniük. Szerencsére ezeknek a vállalatoknak nagyon sok adat áll rendelkezésére amit már évek óta gyűjtögetnek. Elemzik a szituációkat, amikből teszteseteket, szimulált környezeteket tudnak létrehozni és fel tudják készíteni a programot a valódi életre. A mesterséges intelligenciának nagyon nagy szerepe lesz a jövőben erre az iparágra. Szerencsére ezeknél a járműveknél nem annyira számít a költség, mert az utas csak bérbe veszi a járművet egy rövid időre. Így ez a módszer sokkal nagyobb teret enged a mérnököknek a szenzorok fajtáinak és számának meghatározásakor.

A másik irányzat, a kész termékbe vagyis a szalonból megvehető autóba kerülő önvezető funkció. Természetesen itt is el lehet érni a teljes (vagyis 5-ös szintű) önvezetést de a felhasználás jellegéből fakadóan nem szükséges ezt most azonnal megtenni. Az átmenetet kiválóan példázza a ma olyan gyakori 2-es, 3-as szintű vezetéstámogató rendszerek a felső és középkategóriában. Ilyen esetben a járművezető időlegesen átadhatja az irányítást az autónak de ha a jármű jelez, azonnal vissza kell tudni vennie. Az irányzat követői azt vallják, hogy a 4-es szint, vagyis a bizonyos előre jól definiált útvonalakon teljesen autonóm közlekedésre képes jármű megalkotása a cél. Ennek legegyszerűbb esete az AImotive által fejlesztett autópályás önvezetés, amikor azt mondjuk, hogy az autópálya "biztonságában" teljesen átadható a számítógépnek az irányítás, csak az útszakasz végén szükséges azt visszavenni egy előre jól meghatározható helyen és időpontban. Ezt az iskolát igyekeznek követni az autógyárak, mivel számukra fontos, hogy a termék, a lehető legolcsóbb előállítási költséggel gyártható legyen. Az egyszerűbb önvezető rendszer pedig egyszerűbb érzékelőket igényel amik nyilvánvalóan olcsóbbak is.

aimotive.png

A célokat ismerjük, de hol tart a fejlesztés

A vendégek azt is elmondják, hogy egyértelmű céldátumot nem tudnak meghatározni arra vonatkozóan, mikor fog piacra kerülni a higway autopilot termékük. Egy óvatos becslés viszont elhangzott, talán 5 év múlva, azaz 2023-ban. Viszont ennél azért bonyolultabb a helyzet. Jelenleg azt sem tudják megmondani, mit takar az a fogalom, hogy "kész van". Ember nincs a földön, akinek van olyan módszere, amivel eldönthető, hogy egy önvezető rendszer nyugodtan kiengedhető-e a forgalomba és garantálni tudja, hogy minden döntése jobb, vagy legalább olyan jó lesz mint egy átlagos emberi sofőré. Az autógyáraknak is még csak most alakul az a módszerük, ami alapján tesztelik az önvezető rendszereket. Mindenesetre sok millió dollárt ölnek már ma is a kutatásba, aminek része a validálási folyamat kidolgozása. Talán mire a prototípusok olyan fejlettségi szintre jutnak, hogy a fejlesztőmérnökök ki merik engedni a kezeik közül, addigra a tesztelési módszerek is megfelelően nagy biztonsággal képesek feltárni az esetles szoftverhibákat.

A magyar fejlesztés jelenleg prototípus fázisban van. A szakértők saját elmondása szerint jól haladnak, előrébb járnak, mint a piacon már kapható önvezető rendszerek de még nem mernék userek kezébe adni. A tesztelés folyamatos, minden napra van néhány új ellenőrizni való, amit közúton egy Toyota Prius segítségével végeznek. Korábban a kisebb forgalmú M6-os autópályán krúzolgattak de a jelenlegi tesztek már az M0-ás gyorsforgalmi úton folynak, ahol jóval keményebb kihívás elé állítják a szoftverüket.

Amint ezen a videón látható, a hülyékkel is meggyűlik néha a bajuk.

Lehet még jelentkezni? Van még hely?

Mindez csak ízelítő abból a kemény munkából, amit a cég munkatársai végeznek nap mint nap. Aki mélyebben bele akar nézni, esetleg szeretne részt is vállalni belőle, az ellátogathat a cég karrier oldalára, ahol csemegézhet a jobbnál jobb pozíciók között. 

aimotive_careers.PNGNyitott pozíciók az AImotiv-nál. Forrás: aimotive.com (2018.09.07.)

Jó irányba haladunk

Van tehát piaci igény az autópályás önvezetésre. Az autógyártók belátták, hogy a fejlődésnek ez az egyetlen helyes iránya számukra. A 3-as szintű önvezetést, amikor a sofőrnek minden pillanatban tudnia kell folytatni a vezetést, nem lehet biztonságosan megoldani. Az ember, ha az ingerszegény környezetben elbóbiskol, nem tudja azonnal megoldani a kialakult veszélyes szituációt, amit a gépnek már nem sikerül. Nem akaszthatunk egy olyan feladatot az emberek nyakába, amit fizikailag képtelenek ellátni. A négyes szint a fejlődés következő lépcsője, amiben a magyarok is versenyben vannak. Remélem hamarosan ismét jó hírekkel jelentkezik a vállalat. Azt is remélem, hogy további cégek kapcsolódnak be a versenybe és Magyarország az önvezetés fejlesztésének egyik fontos szereplőjévé válik.

A bejegyzés trackback címe:

https://onvezetes.blog.hu/api/trackback/id/tr3314227185

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása